PIONEERS (Protective Innovations Of New Equipment for Enhanced Rider)

Projecte finançat per la Unió Europea, amb la participació de 16 empreses o entitats, amb l’objectiu final de millorar la seguretat dels motociclistes.

29/09/2021

Premi Moveo 2021 a la Innovació

El RACC ha obtingut el Premi Moveo 2021 a la Innovació per la seva participació activa al projecte Pioneers. El president del RACC, Josep Mateu, va recollir el guardó el 24 de novembre de 2021 en nom del Club durant l’entrega dels premios que organitza el Grup Godó.

Més informació, a La Vanguardia.

Tancament del projecte

El RACC va acollir el 21 de setembre de 2021 l’acte de clausura del projecte europeu PIONEERS, en el qual ha participat juntament amb altres entitats internacionals amb l’objectiu d’incrementar la seguretat i reduir el nombre de morts i ferits greus en accidents de moto. Aquesta iniciativa, que es va posar en marxa el 2018, ha rebut finançament de la Unió Europea en el marc del programa Horizon 2020, amb un pressupost total de 4,83 milions d’euros. La recerca conclou que, si s’implementen les iniciatives desenvolupades en el marc de l’estudi, en unes certes condicions, es podrien reduir fins a un 19% les morts en accidents de moto.

Objectius

L’objectiu principal del projecte PIONEERS és millorar la seguretat de les motocicletes (tant convencionals com elèctriques) proporcionant un enfocament integrat a la protecció dels motoristes, tenint en compte tant els sistemes de seguretat instal·lats a la moto com els equips de protecció de les persones (pilot i passatger). D’aquesta manera, el consorci europeu s’ha centrat en quatre propòsits complementaris::

  • Aprofundir en els coneixements sobre les lesions habituals en motoristes.
  • Incrementar el rendiment dels sistemes de seguretat.
  • Desenvolupar millors metodologies de testatge i avaluació.
    Augmentar la sensibilització de l’ús d’elements de protecció.

Vídeo-resum amb els objectius del projecte: http://pioneers-project.eu/video/

El projecte està liderat per un consorci format per 16 socis internacionals, dos dels quals són entitats catalanes: IDIADA, com a centre d’homologació industrial, i el RACC, com a Club de Serveis de Mobilitat. Les altres entitats participants són cinc universitats (de Florència, Estrasburg, Munic, Darmstadt i la parisenca Gustave Eiffel), dos centres de recerca (l’alemany BASt i l’australià Neura), una empresa industrial (Bosch), quatre fabricants d’equips (Dainese-AGV, Alpinestars, Rev’it i Motoairbag) i dos fabricants de motocicletes (Grup Piaggio i Ducati).

Resultats

En el marc del projecte, s’han avaluat tres grans dispositius de seguretat passiva: un sistema automàtic de frenada abans d’un impacte, una jaqueta que incorpora un coixí de seguretat i un protector per a les cames dels usuaris. Es tracta principalment de prototips d’aquests elements que encara no es troben al mercat, però que s’han pogut provar durant el desenvolupament de la iniciativa per determinar la seva eficiència. En aquest sentit, s’han arribat a les següents conclusions:

  • Sistema automàtic de frenada: l’ús del sistema automàtic de frenada permetria una reducció de la velocitat de l’impacte de fins a 15 km/h, fet que reduiria la gravetat de les possibles lesions en cas d’accident.
  • Jaqueta que incorpora un coixí de seguretat: l’ús d’aquest sistema de protecció, en accidents que tenen impacte al tòrax, podria arribar a reduir fins a un 8% les víctimes, fins a un 12% el nombre de lesions serioses i fins a un 4% les lleus. A més, si s’aconsegueix que un 25% dels motoristes utilitzin aquest dispositiu, es calcula que es podrien salvar unes 110 vides durant un període de cinc anys en tota Europa.
  • Protectors per a les cames (integrats a la motocicleta): si bé encara han de continuar provant-se, aquests protectors podrien arribar a reduir fins a un 78% de les lesions serioses en aquells accidents en què es provoca mal a la part inferior de les cames..

Més informació, a la documentació adjunta.

Recomanacions a les administracions

El consorci que ha treballat en el projecte considera que és necessari continuar investigant en el desenvolupament d’elements de protecció passiva per als usuaris de les motos. En aquest context, el RACC, com a membre del projecte, demana a les administracions que apostin per les noves tecnologies com una eina clau per a la prevenció de la mortalitat dels motoristes.

Els resultats generats en el projecte PIONEERS indiquen que no només es reduirien les víctimes i els ferits entre els motoristes, sinó que això també repercutiria en un estalvi de fins a 140 milions d’euros en cinc anys per a les administracions europees, si s’aconsegueix un bon equilibri entre conscienciació i promoció d’aquests dispositius.

Els responsables del projecte apel·len a les administracions locals i europees a:

  1. Continuar invertint en el desenvolupament i arribada al mercat de nous elements de protecció passiva per als motoristes.
  2. Fer canvis en els mètodes de prova i homologació d’aquests dispositius perquè s’adaptin millor a la realitat dels accidents.
  3. Incentivar l’ús d’aquestes mesures, impulsant campanyes de conscienciació i promoció de l’ús d’aquests elements.

Activitats

Clausura del projecte: l’acte de clausura es va celebrar el 29 de setembre de 2021 a la seu del RACC. Entre els participants, destaquen el president de RACC, Josep Mateu; el director general de la Direcció General de Trànsit, Pere Navarro, i del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel. En la trobada, es van presentar els tres dispositius de seguretat provats: un sistema automàtic de frens abans de l’impacte; una jaqueta que incorpora un coixí de seguretat i un protector per a les cames dels motoristes.

Col·laboració amb altres entitats: en projectes d’aquestes característiques és fonamental la col·laboració entre els diferents actors implicats. Com a exemples d’aquest tipus d’activitats destaquen el Seminari de Biomecànica que es va realitzar el 30 de juny de 2020 amb la participació dels projectes PIONEERS i OSCCAR (projecte europeu centrat en els accidents de cotxe) o el seminari organitzat amb ACEM, l’associació de fabricants europeus de motocicletes. Totes les activitats es recullen a la secció de notícies: http://pioneers-project.eu/news-events/

Pilots de referència: en el plantejament de la protecció del motorista és molt important la involucració de pilots de referència. Per aquest motiu, el projecte ha tingut la sort d’entrevistar Pol Espargaró, un dels pilots més carismàtics del campionat de MotoGP (http://pioneers-project.eu/pol-espargaros-interview-with-pioneers-project/)

Newsletters: els butlletins digitals són elements de comunicació clau per recollir i compartir l’evolució del projecte. Es poden consultar a http://pioneers-project.eu/newsletter/