smartCEM (smart Connected ElectroMobility)

Projecte europeu amb l’objectiu de demostrar el paper que tenen les solucions TIC per a superar les limitacions de la mobilitat elèctrica per a les ciutats i els ciutadans.

01/01/2012

El vehicle elèctric (VE) no acaba d’enlairar-se a causa de limitacions tècniques (per exemple, d’autonomia), el cost de compra, la disponibilitat d’infraestructura de càrrega i de manca de confiança dels usuaris envers aquest tipus de vehicles. Per a fomentar l’ús del vehicle elèctric com a part de la vida quotidiana, el projecte smartCEM ha desenvolupat cinc serveis adaptats a la mobilitat elèctrica:

• Navegació
  • Conducció eficient
  • Planificació de viatge
  • Gestió de la recàrrega
  • Vehicle compartit (car sharing).

Desenvolupament

En el marc del projecte, quatre regions i ciutats europees han implementat serveis per a vehicles elèctrics dissenyats amb l’objectiu d’incrementar l’acceptació dels consumidors:

• Barcelona va llançar un servei de motos elèctriques compartides (‘sharing’), que serà renovat i rellançat a partir del 2016.
  • Gipúscoa – Sant Sebastià va integrar autobusos híbrids i elèctrics a la xarxa de transport i va proporcionar als conductors aplicacions per a la conducció eficient, a més d’integrar cotxes elèctrics en règim compartit amb la targeta de transport públic regional.
  • Newcastle va emprar la tecnologia smartCEM per a millorar l’experiència d’ús del cotxe elèctric proporcionant millor informació sobre la xarxa d’estacions de recàrrega de la regió.
  • Reggio Emilia va integrar vehicles elèctrics equipats amb serveis smartCEM a la flota municipal de vehicles elèctrics, amb la qual cosa van aconseguir tenir un accés més ampli a parts de la ciutat que abans no eren accessibles per restriccions ambientals, a més de compartir experiències sobre la mobilitat elèctrica amb el personal de la ciutat.

Projecte desenvolupat entre gener de 2012 i febrer de 2015.