Joves i Mobilitat

"Joves i Mobilitat" és un programa específic per a educadors que volen trebalar...

"Joves i Mobilitat" és un programa específic per a educadors que volen treballar la mobilitat segura amb alumnes d'ESO, cicles formatius i batxillerat. La campanya, impulsada per la Fundació RACC, proporciona als educadors i al professorat eines que els permeten reflexionar conjuntament amb els alumnes sobre seguretat viària i mobilitat.

Programa per conscienciar sobre mobilitat segura a joves de 13 a 18 anys

Visita la pàgina web

A partir de les conclusions de l'estudi Joves i Conducció: un dret i una responsabilitat", el RACC va desenvolupar una campanya amb l'objectiu de conscienciar els joves de la importància d'un canvi d'hàbits en temes de mobilitat i seguretat viària.

La iniciativa va incloure la creació del concurs Joves i Mobilitat, una proposta pedagògica organitzada pel RACC amb la col·laboració del Servei Català del Trànsit i el departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que promou actituds i valors de mobilitat segura, sostenible i responsable.

Materials

La pàgina web Joves i Mobilitat conté una biblioteca de continguts de mobilitat, amb diferents propostes didàctiques pels educadors.

Concurs "Joves i Mobilitat"

En el marc del programa formatiu per a joves, des del curs 2007-2008 se celebra el concurs "Joves i Mobilitat", impulsat per la Fundació RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dirigit a alumnes de secundària, batxillerat, i de grau mitjà de cicles formatius de centres escolars de Catalunya, així com als joves de 13 a 18 anys de casals i centres de lleure. El concurs proposa als joves que ofereixin la seva pròpia visió sobre diferents aspectes relacionats amb la mobilitat i la seguretat viària. Poden participar de manera individual o en grups de fins a quatre membres.

S'atorguen premis als millors projectes en les categories d’anunci gràfic, vídeo per a Instagram i projectes de millora de seguretat viària, així com al millor professor i un guardó col·lectiu a la millor classe. Com a novetat hi ha un reconeixement especial al centre més compromès amb la mobilitat segura i responsable dels seus alumnes.

13ª edició del concurs "Joves i Mobilitat"

Malgrat la irrupció de la crisi sanitària de la Covid-19, que va arribar al nostre país en l’època en què els alumnes preparen els seus treballs per al concurs, aquesta edició ha comptat amb una alta participació gràcies a l’esforç i a la capacitat d’adaptació que han demostrat tant els joves com els seus professors.

El 2020 s’han presentat 768 treballs que han estat elaborats per 732 estudiants d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà, així com nois i noies membres de casals de joves o centres de lleure, distribuïts en 370 grups procedents de 38 centres educatius de tot Catalunya.

L'edició de 2020 del concurs ha girat al voltant de la temàtica “Joves, bicis, patinets,... i seguretat viària. Què fem?”. La majoria de les propostes presentades al concurs han reflexionat sobre la convivència de les bicicletes i els patinets amb la resta de modes de transport i han promogut la seguretat dels usuaris a través de missatges de sensibilització per conscienciar els joves sobre la importància d’adoptar actituds cíviques i responsables. També s’han presentat propostes tecnològiques per afavorir la convivència i la seguretat, així com projectes de millora de la mobilitat en l’àmbit local. El concurs ha introduït aquest any una nova categoria que reconeix el millor projecte educatiu en mobilitat segura impulsat per un centre docent.

Els guanyadors i finalistes d’aquesta 13a edició del concurs ‘Joves i Mobilitat’ són:

ANUNCI GRÀFIC

• Guanyadora: Clara Codina, de 4t d’ESO A de l’Escola Pia de Mataró, pel treball “Recorda. El carrer és de tots”.
  • Finalistes: Berta Alsina i Emma Martínez, de 3r d’ESO A de l’Institut El Vern de Lliçà de Vall, pel treball “Controla”.

VÍDEO PER A INSTAGRAM

PROJECTE DE MILLORA DE LA SEGURETAT VIÀRIA

PROJECTE EDUCATIU EN MOBILITAT SEGURA D’UN CENTRE DOCENT

• Guanyador: Institut Antoni Pous i Argila, de Manlleu, pel projecte “Un carril bici! Foment de la mobilitat sostenible a l’Institut Antoni Pous i Argila”.

MILLOR CLASSE

• Guanyadora: 3r d’ESO C de l’Institut Antoni Cumellas de Granollers.
  • Finalista ex aequo: 4t d’ESO de l’Institut Can Jofresa de Terrassa.
  • Finalista ex aequo: 4t d’ESO de l’escola Maristes de Rubí.

PROFESSOR/A MÉS MOTIVADOR

• Guanyadora: Jordina Bartolomé, de l’escola El Carme, de Tarragona.
  • Finalista: Xiu Duset, de l’Institut Escola La Tordera, de Santa Maria de Palautordera.

Nota de premsa. El concurs "Joves i Mobilitat 2020" premia els millors treballs sobre la seguretat viària en els desplaçaments en bicicleta i patinet
Programa i concurs "Joves i Mobilitat"
Fullet "Joves i conducció: un dret i una responsabilitat"

Activitat reconeguda amb el segell de Qualitat Educativa de l'Ajuntament de Barcelona.