Estudi. L’estat de la visió dels conductors espanyols

Un estudi que ofereix informació objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors espanyols. Les conclusions assenyalen que un de cada quatre conductors condueix per sota de les seves facultats visuals.

02/02/2011

El 90% de la informació que rep un conductor per a prendre decisions arriba a través dels ulls. Per això, conèixer l’estat de la visió dels conductors espanyols és de gran importància per a millorar la seguretat i reduir la sinistralitat a les carreteres.

Les capacitats visuals relacionades amb la conducció són:

• L’agudesa visual: capacitat per a percebre petits detalls.
  • El camp visual binocular: extensió de l’espai que podem observar.
  • L’enlluernament: llum que causa malestar o incomoditat.
  • La sensibilitat al contrast: detecció de contrast de llums.
  • La percepció cromàtica: confusió de colors (daltonisme).
  • L’estereòpsia: capacitat de percebre en tres dimensions.

L’associació d’utilitat pública Visión i Vida ha encarregat a l’Escola Universitària d’Òptica i Optometria de Terrassa (EUOOT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) de fer un estudi per a oferir a l’Administració, i a la societat en general, informaicó objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors i conductores espanyols.

Conclusions

L’estudi ofereix informació objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors espanyols, i fa palès que la seva salut visual és deficient:

• El 24% dels conductors de la mostra presenten algun problema visual, xifra que equival a 6 milions de conductors espanyols.
  • Un 58,4% dels conductors de la mostra porten ulleres amb la graduació inadequada.
  • El 62% dels conductors de la mostra tenen baixa sensibilitat al contrast.
  • El 36,9% dels conductors de la mostra d’edat avançada presenten problemes de discriminació cromàtica.
  • Els exàmens visuals que es fan per a l’obtenció i renovació del permís de conduir són poc rigorosos i poc exhaustius.
  • Les restriccions segons les capacitats visuals dels conductors en els permisos de conduir per raons de visió reduirien el nombre d’accidents.

Recomanacions

• En relació amb el contingut dels exàmens visuals per a obtenir/renovar el permís de conduir, l’estudi recomana el següent:

• En els exàmens mèdics, afegir el control de l’extensió del camp visual i establir un protocol per a mesurar l’enlluernament.
    • Augmentar l’AV binocular mínima necessària per a conduir a 0.6, respecte del valor límit actual de 0.5.
    • Fer més ús de les restriccions que permet la llei en els permisos de conducció (conduir només de dia, limitació velocitat màxima, etc.).
  • Explorar de manera exhaustiva la visió als centres de reconeixement de conductors, afegint el mesurament dels aspectes següents: sensibilitat al contrast, estereoagudesa, AV en visió de prop i recomanació d’ús de vidres progressius, daltonisme i miopia nocturna.
  • Facilitar als centres una formació professional correcta i la tecnologia adequada per a aplicar aquestes millores.
  • Fer revisions visuals més freqüentment a les persones d’edat avançada.
  • Establir protocols de mesurament estandarditzats amb la finalitat d’especificar clarament l’extensió mínima del camp visual binocular, els valors de sensibilitat al contrast o la quantificació de l’enlluernament.