Estudi. Envellir en moviment. Elements demogràfics per a una mobilitat sostenible a Espanya

Anàlisi dels problemes i les perspectives de mobilitat de la gent gran per a contribuir a una mobilitat més segura i una millor qualitat de vida entre aquest col·lectiu.

22/09/2011

A Espanya el llindar dels 65 anys no significa un canvi immediat en els estils de vida en general, ni en la mobilitat quotidiana en particular. L’augment progressiu de l’esperança de vida i l’oferta creixent específica de lleure i cultura, juntament amb la cobertura de les necessitats bàsiques, obliga a oferir infraestructures i mitjans diversificats de transport ben adaptats, accessibles i eficaços per a la gent gran, així com uns transport preparats per a una llarga tercera edat.

L’estudi Envellir en moviment. Elements demogràfics per a una mobilitat sostenible a Espanya, elaborat pel RACC en col·laboració amb el Centre d’Estudis Demogràfics (CED), retrata la situació actual de la mobilitat de la gent gran.

El nucli de l’informe s’ha centrat a analitzar els aspectes bàsics següents de la mobilitat de la gent gran, i també a aportar solucions:

• Desplaçament quotidians.
  • Capacitació funcional i valoració de l’entorn per a dur-los a terme.
  • Accidentalitat i la seguretat viària.

A més, l’estudi reflexiona sobre els aspectes a tractar perquè el sistema de mobilitat i seguretat viària sigui sostenible en el context d’un major protagonisme de les persones grans.

Entre les conclusions principals de l’estudi destaquen:

• Les persones grans amb permís de conduir han augmentat en gairebé un milió entre el 2001 i el 2009. El 2010 hi havia 2,9 milions de conductors de més de 65 anys (2,4 homes i 0,5 dones) i s’estima que el 2030 hi haurà 6,1 milions de conductors (4,0 homes i 2,1 dones).
  • Vuit de cada deu es desplacen com a mínim un cop a la setmana. L’activitat més comuna és el desplaçament a peu: el 75% afirma desplaçar-se, sovint, caminant.
  • Entre els mitjans mecànics, el vehicle privat és el més emprat, sobretot per l’home (16,5%) i a les ciutats petites (25%).
  • Els problemes principals detectats per a desplaçar-se són: pujar i baixar escales, creuar el carrer, superar obstacles i identificar carrers, cruïlles, senyals, etc.
  • Entre els usuaris de vehicle privat, el 68% manifesta problemes per a accedir al vehicle i el 82% per a pujar-hi o baixar-ne.
  • Des de l’any 2000 el nombre de vianants de més de 64 anys morts o ferits greus s’ha reduït en un 35%. Malgrat aquesta tendència positiva, els vianants grans, quan pateixen un accident, tenen conseqüències més greus quant a lesions i/o mort.

Las conclusiones Les conclusions inclouen també una sèrie de recomanacions als agents principals de mobilitat:

A l’Administració:

• Aconseguir una conscienciació més gran de la societat sobre la realitat demogràfica present i futura del país.Garantir la mobilitat segura de les persones grans ha de ser una inversió estratègica econòmicament.Afavorir la participació de la gent gran com a agents actius de les polítiques de mobilitat.Seguint el principi d’equitat, considerar l’adequació de les infraestructures, la millora de l’accessibilitat i la prevenció de l’accidentalitat, com a àrees prioritàries d’intervenció.
  • Prioritat de manteniment dels paviments i accessibilitat als carrers.
  • Senyalització senzilla a carretera, que faciliti la reacció amb rapidesa d’acord amb les facultat físiques.
  • Fomentar el transport públic i millorar-ne l’accessibilitat, comoditat i adaptació física i horària.
  • Accions de millora en itineraris i espais de risc per a la gent gran.
  • Planificació urbanística més racional.
  • Educació i conscienciació en totes les etapes de la vida per a fomentar una mobilitat segura.

Als fabricants:

• El col·lectiu de gent gran és un segment de mercat que haurien d’aprofitar per a oferir-los vehicles que responguin a les seves necessitats.
  • Incorporar tecnologies eSafety que pal·liïn les conseqüències dels errors humans, tenint en compte les necessitats i dificultats experimentades per persones d’edat avançada.
  • Disseny de vehicles accessibles i senzills de fer servir perquè la gent gran estigui disposada a comprar-los.

Nota de premsa. L’any 2030 hi haurà 6,1 milions de conductors de més de 65 anys a Espanya
 Dossier de premsa. Envellir en moviment. Estudi RACC per a una mobilitat futura sostenible i segura
 Envellir en moviment. Elements demogràfics per a una mobilitat sostenible a Espanyaa
 Folletó. Envellir en moviment. Mobilitat segura per a una millor qualitat de vida