Utilitzem cookies pròpies i de tercers per mostrar-te contingut personalitzat, publicitat i anàlisis. Si navegues per aquest lloc és que n’acceptes l’ús. En vols saber més?

Estudi: EuroRAP 2019. Programa europeu de valoració de carreteres segures

L'edició del 2019 de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Cataluny...

L'edició del 2019 de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya assenyala que el 30% de la xarxa viària catalana té un risc "alt" o "molt alt" d’accident greu o mortal (quatre punts menys que a l'estudi anterior), i posa el focus en els accidents de moto: representen el 43% del total (greus i mortals).

Categoria:Seguretat viària |Subcategoria:Carretera |Tipus de contingut:Informes i Estudis| Etiqueta:accidents,trams negres,EuroRAP

Objectius

El RACC, juntament amb altres clubs de l'automòbil europeus, membres de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA), ha participat per 18è any consecutiu en l'elaboració de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya.
 
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d'accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l'accidentalitat d'un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).
 
Els objectius principals de l'estudi són:

  • Oferir a l'usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
  • Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d'actuació a la xarxa viària
  • Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 15 anys, els resultats d'EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l'evolució del grau de risc de la xarxa viària

Conclusions

L'estudi recorda que en els últims quatre anys hi ha hagut un estancament clar en la reducció de víctimes mortals, un fet que fa molt difícil assolir l’objectiu de la Unió Europea per al 2020 de reduir les víctimes en un 50% respecte l’any 2010. En el període 2010-2018 només s’han reduït un 28%.

Malgrat tot, en el període analitzat per aquesta edició de l’estudi EuroRAP (trienni 2016-2018), els accidents greus i mortals van disminuir un 3,4%, mentre que la mobilitat per carretera a Catalunya va augmentar un 4,5%. D’aquestes dades es desprèn que el risc global de patir un accident greu o mortal ha disminuït un 7,6% respecte l’anterior període analitzat (trienni 2015-2017).

Les principals conclusions de l'estudi assenyalen el següent:

  • Per quart any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és el tram de carretera amb més accidents greus i mortals de Catalunya. En el 67% d’accidents amb morts i ferits greus d’aquest tram hi ha hagut una moto involucrada.
  • La C-37 entre Alcover i Valls és el tram amb més risc d’accident. En el 43% d’accidents amb morts i ferits greus d’aquest tram hi havia un vehicle pesant involucrat.
  • Lleida és la demarcació amb més quilòmetres de carreteres amb un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal, amb un 44%.
  • El risc de patir un accident en una carretera convencional (amb un sol carril per sentit) és 4 vegades superior que a les autovies o autopistes.
  • Les motocicletes estan involucrades en el 43% dels accidents amb víctimes greus i mortals en carretera però representen menys del 5% de la mobilitat total. La majoria dels accidents amb motoristes es concentren a l’entorn metropolità de Barcelona.

Més informació

Nota de prensa. Els accidents greus i mortals de moto ja representen el 43 per cent del total a Catalunya
Nota de premsa. La Xarxa de Carreteres de l'Estat encara té més de 2.700 km amb risc elevat d'accident greu o mortal

Edicions anteriors de l'estudi