Auditoria. Avaluació de rotondes a Mataró

L’auditoria de rotondes a la localitat de Mataró (Barcelona) conclou que l’excés de senyalització i la carència d’il·luminació nocturna devaluen l’eficàcia d’aquestes infraestructures.

05/08/2011


Objectius

En els darrers anys ha proliferant la presència de rotondes com a elements de distribució del trànsit. Aquestes infraestructures permeten una millor gestió i optimització de les cruïlles amb una densitat de trànsit no excessivament elevada, perquè permeten reduir els temps d’espera, alhora que contribueixen també a millorar la seguretat viària, reduint la velocitat de circulació.

Tot i això, aquesta proliferació no ha estat acompanyada d’un reglament constructiu ni d’una normativa que defineixi clarament la forma adequada de circular-hi. Fins ara, només es troba reglamentada la normativa de senyalització dels accessos. Així, és habitual observar rotondes amb deficiències de construcció i comportaments inadequats en la manera de circular-hi per part dels usuaris.

Aquesta auditoria ha triat tres rotondes representatives de Mataró, de les quals ha analitzat la configuració i el comportament dels usuaris a partir de quatre factors:

  • Disseny i visibilitat.
  • Senyalització.
  • Saturació.
  • Comportament dels usuaris.

Conclusions

En general, les rotondes urbanes de Mataró obtenen una valoració mitjana acceptable: la configuració aconsegueix una puntuació de 76 (quatre estrelles RACC) i el comportament dels usuaris, de 63 (tres estrelles RACC).

Punts a destacar:

  • La il·luminació nocturna resulta acceptable, però hi ha pocs elements reflectants que millorin el camp visual dels conductors.
  • Alguns carrils d’accés presenten una amplada reduïda.
  • Les tres rotondes mostren l’existència d’itineraris per a vianants suficientment rectes i protegits.
  • Els usuaris respecten la prioritat d’accés a les rotondes, però el comportament a l’interior i l’ús dels intermitents resulta inadequat.
  • La presència de semàfors garanteix el respecte als passos de vianants a les rotondes més grans. Tot i això, els usuaris tendeixen a respectar-les igualment sense la existència de passos amb semàfors.

Recomanacions

Les principals recomanacions es refereixen als punts següents:

  • Millores de la senyalització vertical.
  • Simplificar la senyalització informativa per a evitar la distracció per excés d’informació.
  • Actuacions de millora de la visibilitat en període nocturn.
  • Implantació d’elements complementaris de reducció de velocitat, com bandes transversals.