Estudi: Anàlisi de la competitivitat de la nova xarxa ortogonal de bus de Barcelona

Presentat en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, l'estudi pioner del RACCobre...

Presentat en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, l'estudi pioner del RACC sobre la nova xarxa ortogonal de bus de Barcelona conclou que cal aplicar millores per augmentar la velocitat comercial dels autobusos.

Categoria:Cost de la mobilitat |Subcategoria:Infraestructures |Tipus de contingut:Informes i Estudis| Etiqueta:transport públic

Objectius

El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de 2013-2018, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, va dissenyar una millora de les prestacions del servei de transport públic. Entre elles, destaca la reestructuració de la xarxa de busos i la implantació de les línies ortogonals, amb l'objectiu principal d'augmentar la demanda en relació a la millora de la qualitat de la xarxa de bus.

Després de la implantació definitiva de les línies de bus previstes al PMUS, l’estudi del RACC té l’objectiu d’identificar les claus per seguir millorant la nova xarxa de línies ortogonals d’altes prestacions (H, V i D), així com el conjunt de línies convencionals.

Conclusions

Les principals conclusions de l'estudi indiquen:

  • La nova xarxa de bus de Barcelona circula, en més del 50% dels seus quilòmetres recorreguts, per sota dels 13 km/h que fixa el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
  • Vehicles mal estacionats i maniobres de gir a la dreta d’altres conductors són algunes de les principals incidències que redueixen la velocitat del transport públic, juntament amb incidències a les parades i la congestió.
  • A les vies amb carril bus la velocitat és de mitjana 1,1 km/h superior a les que no en tenen. Tot i això, el creixement de la xarxa de carrils bus dels darrers anys no s’ha traduït en un increment global de la velocitat dels busos.
  • Les línies V27, D40, H6, H12 i H16 són les línies ortogonals que necessiten millores de forma prioritària perquè circulen a una velocitat més baixa i a la vegada tenen una demanda d’usuaris elevada.

Recomanacions

L'estudi inclou també una sèrie de recomanacions a les administracions per a la millora d'aquesta infraestructura:

Sobre el servei i l’operació

Sobre la infraestructura

Actuar prioritàriament als trams on la velocitat comercial és inferior a 11 km/h amb l’aplicació de noves tecnologies o infraestructura de priorització:

  • Semàfors intel·ligents que avancin la prioritat dels autobusos per proximitat i que prioritzin els seus girs, per fer-los independents de la resta del trànsit.
  • Actuacions relatives al carrils bus:
 

Més informació

Nota de premsa: El RACC demana millores per augmentar la velocitat comercial dels autobusos a Barcelona
Infografia: els tres busos més ràpids i els tres més lents de Barcelona