Informe: La reforma de la fiscalitat sobre l’automòbil

Anàlisi de l'informe de la Comissió d'Experts constituïda pel Consell de Ministres de juliol del 2013 sobre la reforma del sistema fiscal a Espanya.

20/06/2014

L'informe del Consell de Ministres formula un conjunt de propostes i recomanacions que originarien un nou sistema fiscal més senzill, més eficient i més homogeni amb la resta de països del nostre entorn.

L'anàlisi del RACC conclou:

• Les perspectives són incertes malgrat el posicionament clar de la Unió Europea en matèria de fiscalitat energètica, segons el qual la tributació ha de ser en funció d'un doble gravamen: un que recauria sobre el contingut energètic dels productes, i un altre sobre les emissions potencials de CO2. És raonable pensar, a curt i mitjà termini, en variacions notables dels tipus dels impostos especials
  • Una fiscalitat específica sobre els carburants basada parcialment en criteris ambientals és un avenç important per a afavorir una estratègia de sostenibilitat de la mobilitat privada
  • La Fundació ha defensat amb fermesa el principi de neutralitat, entesa com el manteniment de la recaptació per les diverses figures impositives que afecten el vehicle privat, concretament, i al marge dels impostos especials sobre hidrocarburs, l'impost especial sobre determinats mitjans de transport (IDMT o impost de matriculació) i l'impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVMT o impost de circulació)
  • Hem de buscar elements que compensin aquests possibles augments i establir els períodes transitoris d'adaptació
  • El més raonable seria suprimir l'IDMT, tot i que caldria establir les compensacions oportunes per a les administracions autonòmiques que reben la recaptació
  • Es podria plantejar l'oportunitat d'emprendre una reforma de l'impost de circulació amb criteris que tinguessin en consideració no només, o no tant, l'impacte sobre el canvi climàtic, sinó especialment que tinguessin en compte la incidència de l'ús del vehicle privat sobre la qualitat de l'aire
  • La Fundació RACC considera oportú, si no fos factible una reforma integral de l'impost que incorpori elements de qualitat de l'aire, que almenys s'establís una exempció total de la seva aplicació a tots els vehicles amb característiques Euro VI, perquè les seves emissions de partícules i altres elements són mínimes

La supressió de l'impost de matriculació seria la primera mesura a emprendre des del punt de vista de la Fundació RACC. En un estadi a llarg termini podria considerar-se l'abolició de l'impost de circulació. A l'espera d'aquesta possibilitat, la Fundació proposaria a curt termini eximir del pagament els vehicles de nova matriculació que se cenyeixin a la normativa Euro VI.

Si se seguissin les recomanacions de la Fundació RACC es dibuixaria un panorama de fiscalitat específica de l'automòbil que respondria als principis elementals que una política d'aquesta naturalesa ha de respectar:

• Eficiència ambiental: pagaria més qui més contaminés, no qui tingués més capacitat de contaminar
  • Neutralitat recaptatòria: la recaptació després de la reforma no hauria de ser superior al del passat en igualtat de condicions econòmiques
  • Afectació de la recaptació per imposició específica a finalitats relacionades amb la mobilitat i las seguretat viària. Caldria determinar les condicions específiques de funcionament de l'afectació i també el volum de recursos que constituirien aquests fons
  • Suport de l'activitat i l'ocupació: la supressió de l'impost de matriculació afavoriria l'estabilitat de la indústria de l'automoció i contribuiria al sosteniment de l'ocupació.
  • Simplificació del sistema: aquesta reforma permetria simplificar molt el sistema fiscal. Menys figures impositives, menys burocràcia i menys tràmits per als ciutadans.