Informe. El mercat dels automòbils de turisme a Espanya

Document que analitza l'evolució de les vendes de vehicles de turisme a Espanya entre 2008 i 2017, apartir...

Document que analitza l'evolució de les vendes de vehicles de turisme a Espanya entre 2008 i 2017, a partir de les dades de l’Agència Tributària sobre l'Impost de Matriculació.

Categoria:Cost de la mobilitat |Subcategoria:Impostos |Tipus de contingut:Informes i Estudis| Etiqueta:preus,cotxes

Objectius

El mercat d'automoció ha patit una important transformació en la última dècada afectat principalment per la crisi econòmica i les seves conseqüències, però també per aspectes com els avenços tecnològics o la nova normativa sobre emissions contaminants.

L'informe analitza aquesta evolució a partir de les dades de l’Agència Tributària sobre tots els vehicles de turisme i tot terreny matriculats a Espanya (excepte País Basc i Navarra). L’anàlisi es fa extensiu a les diferents modalitats de vehicles segmentats per categoria, combustible, i nivells de preu i emissions de CO2.

Conclusions

L'informe assenyala el "canvi notable", tant quantitatiu com qualitatiu, en la compra de vehicles de turisme des de l’inici de la crisi l’any 2008 fins a l’actualitat. Entre els canvis principals destaquen els següents:

  • La davallada de les vendes atribuïble a la crisi va ser excepcional: el mercat es va reduir a més de la meitat en el seu punt crític, però la recuperació també ha estat intensa tot i que no s’ha arribat a les cotes precrisi.
  • Qualitativament, el consumidor ha canviat les seves preferències:
    • S’ha trencat la tendència a la "dieselització".
    • Hi ha una preferència pels vehicles amb menys emissions
    • Les gammes de preu mitja han guanyat pes davant les gammes de menor preu, tot i que aquestes representen més de la meitat del mercat.
  • Els fabricants han vist com els preus dels vehicles s’han anat reduint, en especial a les gammes més altes, excepte el segment de luxe (més de 60.000 euros).
  • Els avenços en la reducció d’emissions de CO2 han estat molt importants a tota la gamma de vehicles; en particular, a les cilindrades més altes.
  • La distribució regional de les matriculacions queda influïda per factors aliens a nivells de renda, com ara la capitalitat de Madrid o la revenda dels vehicles de lloguer en zones turístiques