XXVI Fòrum Barcelona de Seguretat Viària

El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha celebrat la seva 26a edició reflexionant sobre la dimensió humana de la seguretat viària. L’edició d’enguany ha comptat amb la participació de les principals entitats i administracions involucrades en la mobilitat i amb la intervenció de diversos experts.

11/12/2020

La 26a edició del Fòrum de Seguretat Viària posa l’èmfasi en el fet que la seguretat viària està estretament vinculada amb qualsevol actuació dels ciutadans en la seva vida diària. En aquest sentit, aquesta edició es focalitza en dos aspectes:

• La perspectiva de gènere: anàlisi dels factors diferencials en la mobilitat i la seguretat viària per raó de gènere.
  • L’ús de la tecnologia i els sistemes d’assistència a la conducció, que es converteixen en instruments molt útils per prevenir l’accidentalitat i per a analitzar i avaluar la sinistralitat.

Programa

• Obertura institucional, a càrrec d’Albert Batlle, 5è Tinent d’Alcaldia de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona
  • Presentació institucional
    • Juli Gendrau, director del Servei Català de Trànsit, Generalitat de Catalunya
    • Josep Mateu, president del Reial Automòbil Club de Catalunya
    • Yolanda Doménech, psicòloga–directora de l’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T
  • Taula rodona: “Seguretat Viària amb perspectiva de gènere”
    • Conductor: Adrià Gomila, director dels Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona
    • Sonia Ruiz, Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l’Ajuntament de Barcelona
    • Ana Belén Martínez, Guàrdia Urbana de Barcelona
    • Alba Rey, cap d’Estudis de Mobilitat de la Fundació RACC
  • Intervenció de Juan José Vilanova , Intendent Major sotscap de la Guàrdia Urbana de Barcelona

Conclusions

En la seva intervenció, el president del RACC ha destacat que “cal escoltar a tothom per poder prendre les millors decisions, perquè les necessitats dels uns i els altres són diferents”. Per aquest motiu, ha explicat, “al RACC fa temps que hem posat el focus en analitzar la mobilitat amb perspectiva de gènere” i ha recordat que aquest any l’entitat ha fet un dels estudis més amplis que s’han fet mai a Espanya sobre aquesta qüestió i que ha posat de manifest que “el 40% de les dones han patit una situació d’assetjament físic o verbal mentre es desplaçaven de dia per Barcelona, enfront del 24% dels homes”.

Pel que fa a la sinistralitat, Josep Mateu ha afegit que “aquest any, l’aturada de la mobilitat i les restriccions han fet que el nombre d’accidents mortals sigui menor però amb la progressiva recuperació de la mobilitat és molt possible que les xifres augmentin”. En aquest sentit, ha destacat que un dels altres temes que protagonitzaven la jornada d’avui, la tecnologia, “és un factor que si el sabem aprofitar pot tenir una influència positiva per ajudar a reduir els accidents de trànsit, millorant les infraestructures i la seguretat dels vehicles, així com enviant advertències als conductors i reduint les seves distraccions”.

En l’espai de les taules rodones, Alba Rey, cap d’Estudis de Mobilitat de la Fundació RACC, ha presentat una anàlisi sobre els comportaments de risc que tenen els homes i les dones quan es desplacen en diferents modes de transport. Basant-se en més de 9.000 observacions als carrers de Barcelona, l’estudi conclou que els homes prenen més riscos que les dones i realitzen més comportaments inadequats en els seus desplaçaments. .