Educació interactiva per aprendre jugant. Adreçat a nens de Primària

Mou-te bé! Play&Learn

“Mou-te bé! Play&Learn” és un nou joc interactiu en línia impulsat per la Fundació RACC amb la finalitat de proporcionar un instrument educatiu adequat a les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Planteja diferents situacions de seguretat viària amb diferents nivells de dificultat per a nens i nenes de Primària. És un joc gratuït que es pot usar tant a l’aula com a casa, de forma col·lectiva o individual.

Activitats

Mobilona – 7a Diada de l’Educació Viària de Badalona

El dimarts 19 de març, el RACC va participar un any més en la Mobilona, la diada de l’educació viària de Badalona, nascuda amb la voluntat d’afavorir l’adquisició de competències i el coneixement entre els infants dels drets que tenen com a vianants, passatgers de vehicles o conductors de bicicletes. La jornada pretén fer pensar en les mesures i les actituds que cal prendre i tenir per caminar o desplaçar-se en vehicle per la ciutat d’una forma segura i tranquil·la. També vol contribuir al desenvolupament del concepte i pràctica de Badalona com a ciutat educadora.

Aquesta activitat forma part del Pla de Seguretat i Educació Viària de Badalona (CPSEVB) i està vinculada a les accions que desenvolupa l’equip d’Educació Viària de la Guàrdia Urbana a totes les escoles de la ciutat. Els alumnes participen en diferents tallers i jocs promoguts per les entitats que formen part de la CPSEVB, entre les quals hi ha el RACC, que va oferir el joc “Mou-te bé! Play&Learn”.

En aquesta 7a edició hi van participar gairebé 190 nens i nenes de 3r de Primària, de les escoles Les Ciències, Lestonnac, López Torrejón, Mare de Déu de la Salut, Miguel Hernández i dels instituts-escola Rafael Alberti i Turó d’en Caritg.

e-Mobility Experience (Circuit de Barcelona-Catalunya)

Un total de 597 nens i nenes han participat a les activitats educatives “Mou-te-bé” del RACC a la segunda edición de l’e-Mobility Experience (7 i 8 d’octubre de 2023), organitzada pel Circuit de Barcelona-Catalunya i que ha reunit les principals marques de vehicles elèctrics, amb propostes i activitats per a tots els públics. La fira ha presentat les principals novetats del sector de la mobilitat elèctrica i presenta solucions als reptes de la mobilitat actual.

La inauguració ha estat presidida pel president del RACC, Josep Mate; juntament amb el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i president del Circuit, Roger Torrent; i el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rudal, David Mascort, entre altres autoritats. El RACC també hi ha participat amb la ponència “Nova mobilitat: nous hàbits, nous vehicles i el repte de la convivència entre usuaris”, a càrrec de Cristian Bardají, director de l’àrea de Mobilitat del Club.

Setmana de la Mobilitat Sostenible a Les Borges Blanques (19/09/2023): l’Ajuntament de Les Borges Blanques (Lleida) va oferir l’activitat Mou-te bé! Play&Learn a dues escoles del municipi, en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible. Van participar en la iniciativa un total de 279 nens i nenes de 3r, 4t, 5è i 6è d’Educació Primària.

Dia Sense Cotxes 2023 a Badalona (16/09/23): un any més, el RACC va participar al Dia Sense Cotxes organitzat per l’Ajuntament de Badalona. El dissabte 16 de setembre es va oferir el joc Mou-te Bé Play&Learn a tots els assistents a la Fira de Mobilitat que es va instal·lar al carrer Francesc Layret. Van participar en l’activitat un total de 58 nens i nenes.

e-Mobility Experience (29-30/10/2022): al voltant de 385 nens i nenes van participar en les activitats educatives Mou-te bé! Play&Learn i Mou-te bé! On Tour, organitzades pel RACC en el marc de la fira e-Mobility Experience, celebrada al Circuit de Barcelona-Catalunya.

Setmana de la Mobilitat Sostenible 2022 a Badalona (16-22/09/22): el RACC ha estat present en el Dia Sense Cotxes organitzat per l’Ajuntament de Badalona amb el joc Mou-te bé! Play&Learn a nens i nenes de 6 a 12 anys. El lema de la Setmana ha estat «Combina i mou-te».

La irrupció de noves metodologies d’ensenyament basades en tecnologia web va exigir l’actualització dels programes tradicionals d’educació viària, basats exclusivament en activitats presencials a l’escola.

En aquest marc, l’any 2010 va néixer el programa RACC Educa –desenvolupat amb la col·laboració del Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç- que actualment es coneix com “Mou-te bé! Play&Learn”, un programa educatiu en línia gratuït i obert que treballa l’educació per a una mobilitat segura a través de jocs interactius que ajuden els infants a assolir certa autonomia de decisions en diferents entorns virtuals de la mobilitat.

El joc és una molt bona eina per a que els mestres ensenyin educació viària a les aules. Així, el principal repte del programa és arribar al màxim d’educadors i infants. Els seus objectius específics són:

• Conscienciar i responsabilitzar els escolars de les seves pròpies decisions en relació a la mobilitat i la seguretat viària.
  • Aprendre valors, actituds i hàbits en relació a una mobilitat sostenible i segura.
  • Oferir als educadors (mestres, monitors en el lleure, policies, pares, etc.) continguts pedagògics de mobilitat segura i sostenible adaptats als nous entorns tecnològics.

“Mou-te bé! Play&Learn” es pot treballar tant a l’escola com en l’àmbit familiar. Les activitats van acompanyades de guies didàctiques per a docents o mares i pares, per orientar-los en el seu ús i oferir-los activitats alternatives.

Eina per a educadors

“Mou-te bé! Play&Learn” és una eina pensada fonamentalment pels educadors. El seu plantejament educatiu té una clara vinculació amb el desenvolupament curricular de l’Educació Primària i s’adequa al criteri general d’aquesta etapa de preparar als alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució constant.

Materials

Educadors i formadors poden registrar-se a www.raccmoutb.cat, des d’on poden enregistrar els grups d’escolars o els nens i nenes perquè tinguin accés als diferents jocs i materials.

L’accés específic per a educadors i formadors posa a la seva disposició 12 jocs, guies didàctiques, i noticies sobre mobilitat i seguretat viària, i la possibilitat de generar grups i competicions entre els seus alumnes, així com l’administració dels seus perfils.

El joc en línia “Mou-te bé! Play&Learn” ha rebut el premi a la Innovació en Seguretat Viària dels Innovation Awards organitzats per la FIA.

Durant el confinament pel Covid-19, el RACC ha posat a disposició de les famílies i professors “Mou-te bé! Play&Learn”. El tancament de les escoles i el confinament domiciliari han tingut un fort impacte en la societat i han suposat un repte diari tant per les famílies, en aspectes relacionats amb l’organització del temps de treball, estudi i lleure, com pels professors, que han procurat continuar treballant amb els seus alumnes en remot. Conscient d’aquesta situació, el RACC ha volgut ajudar totes les famílies amb nens petits a casa, així com oferir un nou recurs en línia als mestres i educadors.

Durant aquests mesos d’estat d’alarma, “Mou-te bé Play&Learn” ha arribat a prop de 5.000 usuaris que han fet gairebé 40.000 exercicis sobre mobilitat i seguretat viària.

Activitat reconeguda amb el segell de Qualitat Educativa de l’Ajuntament de Barcelona.